• نامه ها
  • به سرداران سپاه
مترجم : سید علی نقی فیض الاسلام

به سرداران سپاه

«1084»

(79) و من كتاب له ( عليه  السلام  ) لما استخلف إلى أمراء الأجناد أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا النَّاسَ الْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ.


 از نامه هاى آن حضرت عليه السّلام است به سرداران لشگرها هنگامي كه (در ظاهر) بخلافت رسيد (آنها را به پيروى از حقّ واداشته و از باطل و نادرستى ترسانده): 1-  پس از ستايش خداى تعالى و درود بر پيغمبر اكرم، تباه شدن پيشينيان شما به اين جهت بود كه مردم را از حقّ (هدايت و رستگارى) باز داشتند و مردم هم آنرا خريدند (پذيرفته زير بار رفتند، يا فروختند يعنى از دست داده بآن بى اعتنا شدند) و اينكه آنها را بباطل (ضلالت و گمراهى) واداشتند و ايشان هم آنرا پيروى نمودند.  

 ص1085

به خواست خداى تعالى بپايان رسيد نوشتن جزء پنجم ترجمه و شرح كتاب نهج البلاغه عصر روز چهار شنبه بيست و سوم ماه صفر الخير سال هزار و سيصد و شصت و نه هجرىّ در تهران بقلم علىّ النّقىّ فيض الإسلام آل محمّد الدّيباج. نويسنده جزء پنجم ترجمه و شرح كتاب نهج البلاغه اقلّ الحاجّ طاهر خوشنويس (تبريزى) ابن مرحوم حاجّ عبد الرّحمن (رحمه اللّه) اميدوار است كه حقّ سبحانه و تعالى او را به نوشتن جزء ششم موفّق فرمايد. فى شهر ربيع الثّانى س 1369 ه